Siskas strikkeri.


tirsdag 22. februar 2011

Votter til mamma

Jeg har strikket og tovet votter til mamma før, men de var hun uheldig å miste en dag hun var ute og trillet minste barnebarnet. Så da måtte jeg strikke nye til henne, da!

Vottene er strikket i mor aase ren ull fra rema også har jeg brukt pinne nr 6.
1 Har lagt opp 32 masker
2 strikket vrangbord 10 cm
3 laget en hullrad
4 lagt ut tilsammen 7 masker til tommelkile- da la jeg ut 2 masker etter hver tredje omgang. Legg de 7 maskene på en sikkerhetsnål. Legg opp 7 nye masker.
5 Så strikket  jeg ca 15 cm før jeg begynte å felle ved å strikke to sammen ut omgangen, to omganger uten felling og to sammen ut omgangen, snurp sammen
6 Tommel: plukk opp de 7 til tommel og hent 10 masker til rundt hullet til tommelen strikk ca 9 cm.
7 fell ved å strikke to sammen ut omgangen. Strikk en omgang uten å felle. Snurp sammen.

De er gnudd inn med grønnsåpe og vasket på 50 grader i maskinens hurtigprogram. Etter endel strekking ble fasongen fin. Jeg har heklet fire enkle blomster og sydd de på. Håper hun ikke syns de ble for sukkersøte :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar