Siskas strikkeri.


søndag 9. januar 2011

Barneluer














Disse har jeg strikket i julegave til en god venninnes barn. En gutt og ei jente. Brukte superwashgarn kjøpt på rema. De er strikket på liten rundpinne nr 4. Siden jeg brukte to farger ble luene tykke, slik at de er gode og varme på kalde vinterdager.

Husker ikke helt hvor mange masker jeg la opp... beklager det, skal bli flinkere til å skrive opp det! Men det er strikket slik:
1 pinne: 2 rett og 2 vrang hele pinnen ut
2 pinne: 2 rett og 2 vrang hele pinnen ut.
3 pinne: 1 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang hele pinnen ut
4 pinne: 1 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang hele pinnen ut
5 pinne: 2 vrang, 2 rett hele pinnen ut
6 pinne: 2 vrang, 2 rett hele pinnen ut
Du fortsetter å "forskyve" maskene på denne måten hele tiden slik at du får en "snurreeffekt" Strikk til ønsket lengde/størrelse.
Jeg har ikke felt noen masker på toppen, men bare snurpet sammen på toppen, da får du fine "krøller" , men også ett hull som må tettes dette gjorde jeg med to små dusker til jentelua og en litt større dusk til guttelua.
Jentelua har også fått øreklaffer, da har jeg fisket opp 14 masker på hver side av lua og strikket frem og tilbake rettstrikk. På øreklaffene har jeg felt 1 maske på hver side på annenhver omgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar