Siskas strikkeri.


søndag 9. januar 2011

Venninnevotter

En god venninne har bursdag snart, og da skal hun få votter og lue. Lua er ikke helt ferdig enda, men her er vottene!

Jeg la opp 36 masker cortinagarn på pinne nr 5 strikket to rett og to vrang.

1. pinne etter vrangborden strikket jeg 4 rett, 2 vrang, løftet av tre masker, strikket de tre neste rett, strikket de tre jeg tok av rett, to vrang og fire rett.
De neste 18 maskene har jeg strikket rett.
2.-5. pinne etter vrangbord: 4 rett, 2 vrang, 6 rett, 2 vrang, 4 rett. De neste 18 rett.
6. pinne etter vrangbord er lik den 1. så fortsetter mønsteret slik.
Ved den 10. pinnen etter vrangborden løfter du av 6 masker og setter de på en sikkerhetsnål eller annen tråd. Det skal senere bli tommel. Lag seks nye masker som settes på pinnen.
Jeg begynner felling i hver side av votten når jeg har strikket så langt at ringfingeren dekkes. Da feller jeg en maske på hver side pr omgang, dvs to masker pr omgang.

Når det gjenstår 6 masker trer jeg tråden gjennom og snurper sammen.

Tommel:
Plukk opp de seks maskene foran på tommelen og plukk opp seks på andre siden av hullet. På de andre to sidene plukker du opp to masker. Du får da 16 masker som du strikker  så lang  du syns den skal være. Fell på samme måte som på votten.


Lykke til!!!

2 kommentarer:

  1. Synes jeg er super heldig som har ei strikkeglad venninne som de Siska :o)) Og tusen hjertelig takk for kjempe flotte votter og lue !!!!!!!

    Klemmepåklem fra Live

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig! Og, tusen takk selv :)

    SvarSlett